|
Welkom! In deze nieuwsbrief geven wij ieder kwartaal een uniek inkijkje in het onderzoek van LUMC Curium. Meer weten over ons onderzoek? Kijk op www.roadweb.nl of mail naar onderzoek-kjp@lumc.nl Aanmelden voor deze nieuwsbrief? Klik hier. |
|
|
|
____________________________________________ |
Praktijkverhaal van Eline |
|
Omdat integrale zorg snel een breed onderwerp is en best complex is om te begrijpen, heb je de praktijk nodig. Participatief onderzoek is daarin een mooie manier om te onderzoeken. Tegelijkertijd moet je je er wel van bewust zijn dat die praktijk dan ook mee moet, en dat lukt gewoon niet altijd. Je hebt te maken met geldtekorten, professionals die druk zijn en gezinnen die geen zin hebben om wéér aan een onderzoek mee te doen. Het is daarom belangrijk om van tevoren goed na te denken over een realistisch plan Contactpersoon: Eline Heek |
|
|
|
|
|
|
|
____________________________________________ |
|
Schrijf je in! Actualiteitencollege: de kracht van werkrelaties in de zorg voor jongeren en hun gezin Hoe de band tussen professionals onderling de kwaliteit beïnvloedt Om complexe, goed afgestemde ‘integrale’ zorg te verlenen aan jongeren en hun gezin is niet alleen een vertrouwensrelatie met de jongere en hun gezin nodig. Juist ook de band tussen professionals onderling is van invloed op de kwaliteit van de zorg. In de manier waarop beide relaties tot stand komen (en beklijven), zit een opvallende samenhang. Merk je ook wel eens dat de investering in de relaties met collega's soms minder vanzelfsprekend is dan met jongeren? Maak jij bijvoorbeeld makkelijker tijd vrij voor contact met een jongere, dan voor een overleg met een collega? Deze herkenbare situaties dagen uit om na te denken: hoe vertaal je dit naar de praktijk? Op dinsdag 23 januari 2024 van 16:00 – 17:00 zullen Laura Veerman (Academische Werkplaats Risicojeugd/LUMC Curium), Tommie Lambregts (Academische Werkplaats Risicojeugd) en Audri Lamers (iHUB) ingaan op het belang van goede werkrelaties en de Teamkaart presenteren: een praktische tool om tot goede relaties te komen tussen een jongere, gezin én de professionals daar omheen. Contactpersonen: Laura Veerman |
|
|
|
____________________________________________ |
Versterken van systeemgericht werken in de klinische jeugdpsychiatrie: Hoe doe je dat? |
|
"Kijk wat er helaas gebeurt binnen de kinderpsychiatrie, is dat een jongere een probleem heeft en dat moet opgelsot worden. "Succes, hé" bij wijze van spreken is de oude dynamiek. Je kunt het direct bij de eerste intake heretiketteren: en wat brengt jullie gezin hier?" - regiebehandelaar Systeemgericht werken is een uitdaging, zeker in de klinische psychiatrie waar alleen de jongere voor behandeling is opgenomen. Al snel ligt de focus van de hulpverleners op diegene die het team elke dag voor zich ziet: de jongere. In het onderzoek van Bertine Zech is er door zes teams bij twee KJP-instellingen gewerkt aan hoe de samenwerking met ouders versterkt kan worden. De opgedane ervaringen zijn verwerkt in een werkboek 'Systeemgericht werken in de klinische psychiatrie'. Dit werkboek biedt een houvast voor multidisciplinaire teams om hun eigen werkwijze tegen het licht te houden en te komen tot een verbeterplan. Het werkboek is nu beschikbaar. Contactpersoon: Bertine Zech |
|
|
|
|
|
____________________________________________ |
Onderzoek naar vastgelopen hulpvragen |
|
Twee van onze onderzoekers zijn bezig met onderzoeken binnen het Bovenregionaal Expertisenetwerk Jeugd Zuid-Holland (BREN). Enerzijds richten zij zich op de doelgroep van de Regionaal Expertteams (RETs) in Zuid-Holland en hun werkwijze. Hierbij wordt onder andere onderzocht hoe de RETs ervoor zorgen dat er weer beweging komt bij een vastgelopen hulpvraag. Anderzijds richten zij zich op (factoren die bijdragen aan) positieve turning points in de behandeling van jongeren met ernstige en meervoudige problematiek. Samen met de jongeren wordt er zowel gekeken naar de momenten waarop het mis ging, als naar de positieve verandering die zij hebben doorgemaakt. Contactpersoon: Kyra Droste |
|
|
|
|
|
|
|
|